De magie van de MOL

In elke MOL cursus zien we hoe theorie en praktijk bij de MOL bij elkaar komen als je de MOL toepast en zelf ervaart. Deelnemers in de cursus leren MOL vragen stellen aan elkaar en ervaren daarbij ook hoe het is om cliënt en therapeut te zijn in een MOL gesprek.

Als docenten merken we hoe de kwartjes op verschillende manieren vallen: als een therapeut opmerkt hoeveel meer het gesprek kan ‘stromen’ wanneer je zelf minder stuurt, als een cliënt na een heel gespannen start van de cursus er ineens veel vrijer bijzit, als we de ervaringen aan de theorie verbinden en je ook leert begrijpen waarom dit werkt. Regelmatig laten deelnemers weten hoe blij en verrast ze zijn dat met een kort MOL-gesprek een probleem dat al heel lang speelt zich zomaar oplost. 

Op het bord staan de drie doelen van MOL die reorganisatie mogelijk maken waardoor psychisch lijden opgelost wordt:

  • Cliënten richten hun aandacht precies en lang genoeg op alle aspecten van het pijnlijke onderwerp..
  • Ze uiten zich naar buiten toe over wat ze in het huidige moment ervaren.
  • Alle gevoelens en gedachten die zich aandienen worden toegelaten, krijgen ruimte, aandacht en erkenning.

In de gesprekken in tweetallen merken therapeuten hoe ze vooral worstelen met doelen die ze er ook zelf naast hebben:

  • Ik wil graag goed mollen en een goede indruk maken.
  • Er moet nu wel iets gebeuren bij de cliënt.
  • Ik wil het probleem opgelost hebben.
  • Ik wil begrijpen wat er aan de hand is.
  • Ik wil de ander graag verder helpen.

De therapeuten leren steeds meer op hun handen te zitten: houd het ‘ikje’ uit het gesprek. Zodra jij zelf iets wilt, loop je je cliënt voor de voeten. Als je dat voor elkaar krijgt, dan merk je dat het gesprek meer vanzelf loopt en de cliënt vrijer kan bewegen in zijn eigen beleving. Ook naderhand horen we van cursisten hoe dit nieuwe werken hen bevalt.

  • ‘… MOL is niet altijd zo magisch als sommigen tijdens de training deden vermoeden, maar sóms wél! Soms is het echt vuurwerk, dan zit ik op het puntje van mijn stoel! Ik geloof in de waarde en heb vreselijk veel plezier in het toepassen ervan.’
  • ‘… Ik heb gemerkt dat ik meer energie over had en mijn verslaglegging ook veel korter kon houden.’
  • ‘… Ik merk dat ik met MOL een instrument kan zijn voor de cliënt. Net zoals ik zelf in de cursus kon ervaren dat hoe onzichtbaarder je therapeut is, hoe meer het gaat stromen voor jezelf.’
  • ‘… Ik hoef nu niet zelf met een oplossing te komen. Cliënt blij, ik blij.’

De magische momenten van de MOL ervaar je steeds meer vooral naarmate je meer ervaring krijgt in het scheppen van een context waarin cliënten zelf hun oplossingen vinden. Dat doet denken aan de visie van Michelangelo: de kunstenaar is een instrument om het beeld te bevrijden dat al in het marmer zit.

MOL leren

Het leren van de Method of Levels gaat via twee sporen: van bovenaf door het leren van de begrippen, ideeën en theorie achter de MOL (de Perceptual Control Theory), en van onderop door de MOL toe te passen als therapeut en te ervaren als cliënt. Je krijgt zo de MOL in de vingers doordat je begrijpt wat je doet in een gesprek en steeds meer vertrouwen krijgt in je eigen uitvoering.

De MOL leren begint thuis met voorbereidend leeswerk van verschillende artikelen en door ons geschreven materiaal (Nederlandstalig of Engelstalig) om de principes van controle, conflict en reorganisatie te leren begrijpen.

In onze MOL trainingen leer je de MOL door intensief te oefenen met elkaar, en veel feedback te krijgen van docenten en medecursisten.

Dat oefenen gebeurt bijvoorbeeld plenair, doordat één cursist opent met een persoonlijk dilemma en de mede-cursisten hierop met MOL-vragen doorvragen: “Hoe is het, om dat zo uit te spreken?” “Wat ervaar je nu?” In het MOL-gesprek dat zich ontwikkelt zie je gelijk hoe het werkt. De oefeningen worden nabesproken waarbij ook duidelijk wordt hoe het conflict speelde en wat de vragen deden om reorganisatie mogelijk te maken.

Ook oefenen we uitgebreid in tweetallen, waarbij cursisten als therapeut en als cliënt de tijd nemen om een MOL gesprek te voeren. Bijzonder hierbij is om te ervaren dat je als cliënt zonder problemen verder kan gaan met een andere therapeut uit de groep, zonder dat je proces verstoord wordt. Als MOL-therapeut hoef je niet te weten wat er precies aan de hand is en hoe het vorige gesprek verliep. Je vraagt eenvoudig: “Waar wil je het met mij over hebben?” en het proces gaat door.

De effectiviteit van de MOL leunt op feedback: je houdt tijdens het gesprek altijd een vinger aan de pols bij jezelf en bij je cliënt. Hoe zit het met de MOL doelen? Geef ik de cliënt de ruimte om zich vrij te uiten? Stuur ik vanuit een eigen behoefte? Is alles wat pijn doet voldoende in beeld? Help ik de cliënt om een hoger perspectief in te nemen?

In de cursus speelt feedback ook een grote rol: Tijdens een gesprek kan je feedback vragen aan je clIënt: “Hoe vind je dat het gaat?”. De docenten schuiven soms aan om mee te luisteren, en sturen bij waar nodig. Na de gesprekken bespreek je na: wat gebeurde er? Wanneer hielp ik je, en wanneer zat ik je juist in de weg?

Docenten

Drs. Ger Schurink Drs. Ger Schurink heeft jarenlange ervaring als psychotherapeut en gaf in zijn carrière talloze trainingen cognitieve therapie, Mindfulness Based Cognitive Therapy, Mindful Exposure en sinds enkele jaren Method of Levels. Bij de MOL komt de essentie van psychotherapie naar voren, en daarom richt hij zijn aandacht alleen nog daarop. In de cursus leer je van zijn humor, enthousiasme en prikkelende voorbeelden uit de praktijk.

Dr. Eva de Hullu geeft als universitair docent aan de Open Universiteit trainingen in psychologische gespreksvaardigheden. Sinds zij bij Ger kennismaakte met de MOL en de Perceptual Control Theory heeft ze zich op de theorie gestort en probeert van daaruit alles te begrijpen.

Ellen Kersbergen past de MOL vaardig en enthousiast toe bij haar begeleiding van musici als masseur en als gesprekstherapeut. Ze begeleidt de MOL cursus vanuit haar ervaring hierin.

De cursus Method of Levels heeft me zeer geïnspireerd. Ik ben verrast door de veranderingen die ik opmerkte in mezelf en in de gesprekken met mijn patiënten.

MOL cursist

Deelnemen aan een MOL cursus

Iedereen die professioneel helpende gesprekken voert kan deelnemen aan de MOL cursussen. In de groep hebben we zo bijvoorbeeld een mix van psychologen, psychiaters, fysiotherapeuten, jeugdhulpverleners, gesprekstherapeuten. Minstens een HBO werk & denkniveau is vereist. We bieden korte kennismakingsworkshops, studiedagen of intensieve trainingen aan. Ook een training op maat (incompany-training) voor je eigen instelling of bedrijf is mogelijk.

Geplande cursussen

Driedaagse MOL cursus

Deze intensieve cursus is geschikt voor zowel beginners als gevorderde MOL-therapeuten. Ook bij herhaling van de cursus (bijv. na een jaar of twee) merk je hoe je opnieuw nieuwe ervaringen op doet en de MOL verdiept.

Verdiepingscursussen

Je kunt je bestaande MOL-vaardigheden en kennis uitbreiden door nogmaals de driedaagse cursus te volgen, of door je in te schrijven voor een terugkomcursus (voor oud-cursisten) of een verdieping met een speciaal thema, bijvoorbeeld Focus op Sensaties.